تعداد بازدید: 2158

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 27 آذر 1391-16:43

"حرف" اضافه!

به بهانه توقیف روزنامه وارش(7)/به زعم اینها مديركل و همكاران ايشان بايد پيش از چاپ نشريات در اتاق كار تمام نشريات حضور يابند و همه­ي مطالب را برّرسي كنند يا مديران علم غيب دارند كه بدانند فردا قرار است در يك نشريه چه مطلبي چاپ شود؟اصلاً اين مگر چندمين مورد از تخطّي سهوي يك نشريه تا اين سطح وسيع در استان است كه لازم باشد مديركل هرگز نخوابد و شبانه روز بيدار باشد تا دوّمي­اش صورت نپذيرد؟


مازندنومه؛یادداشت مهمان،افشين رشيدي،نویسنده و کارگردان تئاتر: 1- هيچكس ترديدي ندارد كه اقدام اخير يك روزنامه ي محلي، اشتباه بوده است و به همان نسبت، عمده ي مسئولان و اهالي رسانه مطمئن هستند كه اين اشتباه ، سهوي بوده است؛اشتباهي كه بيشتر به خطاي يكي از كاركنان روزنامه در تهيه­ي اخبار آرشيوي ، از منبع جستجوگر «گوگل» برمي گردد.

 به مسئول محترم روابط عمومي اداره كل ارشاد گفتم كه اين اتفّاق ، محصول برگزارنشدن دوره هاي آموزشي پيشرفته در خصوص روزنامه نگاري است، چرا كه حتّي يك تايپيست و حروفچين نشريات نيز بايد دانش اجتماعي، سياسي و فرهنگي روز را داشته باشد تا خطر اشتباهات سهوي كه همواره در كمين روزنامه نگاري است،به نحو مطلوبي كاهش يابد و از سوي ديگر، همه مديران نشريات از اين ماجرا بايد درس بگيرند.

 آنها -سردبيران و مسئولان هيأت تحريريه- بايد با دقّت نظر و كنترل بيشتري مطالب توليدي و آرشيوي را بررّسي كنند.

اين كه روزنامه ي موفق و پويايي در عرصه ي مطبوعات محلي كه در مدت زمان انتشارش،منظم بوده است،اطلاع رساني به روز داشته است و هرگز حتي يك تيتر نامناسب و جنجالي نداشته است در موقعيتي اين چنين قرار مي گيرد،هشداري جدي است براي آنكه مديران مسئول نشريات بدانند، پيشرفت و جلب افكار عمومي ،افتخاري است كه حفاظت بيشتري مي طلبد.
 
2- يكي از نشريات محلّي در اين ميان، در ستوني كه خود آن را «ويژه» مي داند،خطاي روزنامه­ي مذكور را ، بهانه اي مي كند براي حمله­ي مجدّد و چندين باره به سياست هاي فرهنگي اداره كل و دست آخر هم تهديد مي كند كه چنان چه فلان نشود، چنين مي كنيم و چنان. اين روزنامه تصوّر مي كند مسئولان فرهنگي اداره كل خواب هستند و....
 
اين آقايان منظورشان چيست؟به زعم آنان مديركل و همكاران ايشان بايد پيش از چاپ نشريات در اتاق كار تمام نشريات حضور يابند و همه­ي مطالب را برّرسي كنند؟ يا مديران علم غيب دارند كه بدانند فردا قرار است در يك نشريه چه مطلبي چاپ شود؟ اصلاً اين مگر چندمين مورد از تخطّي سهوي يك نشريه تا اين سطح وسيع در استان است كه لازم باشد مديركل هرگز نخوابد و شبانه روز بيدار باشد تا دوّمي­اش صورت نپذيرد؟  
 
مديركل پس از اطلاع از مورد مذكور، كليّه­ي اقدامات قانوني و هماهنگي با مقامات قضايي را در همان دقايق اوّليه به انجام رساندف اين يعني بيداري و اصلاً آنها فكر مي كنند، انقلابي تر، متعهّدتر و دلسوزتر از حجت الاسلام ابراهيمي هستند؟
 
از مواضع انقلابي و بصيرت سياسي- اجتماعي حجت­الاسلام ابراهيمي مي­توانيم در سخنراني ها و اخبار منعكس شده در رسانه ها مطلع شويم. چگونه يك روزنامه كه ادعّاي حرفه اي بودن دارد تصوّر مي كند بيش از ايشان نسبت به فرهنگ و هنر استان اشراف دارد درحالي كه در دوران مديريت هم فكرانشان در ارشاد، شاهد ضعف هاي خرد و كلان و سقوط شاخص هاي فرهنگي و هنري استان در كشور بوديم؛ دوران تلخي كه همگان آرزو مي كنند هرگز و تحت هيچ شرايط و زيرسياست هاي هيچ دولتي به فضاي معطّر فعلي استان در حوزه­ي فرهنگ و هنر ، بازنگردد.
 
تعجيل اين روزنامه در سرزنش مديركل ارشاد با توجه به مواضع صريح ايشان در محكوميت موضوع و پيگيري هاي قانوني، نشان دهنده­ي خصومت و بدبيني عجيبي است كه اين نشريه همواره نسبت به امور فرهنگي و هنري ارشاد و حوزه هنري استان داشته و دارد.

 آنها پيش از اين حوزه هنري مازندران را كه با واسطه زيرنظر رهبري عالي نظام فعّاليّت دارند نيز به ترويج مظاهر بي اخلاقي در هنر متهم كرده بودند. اين روزنامه مطمئن باشد كه گرفتن«ماهي» از آب«گل آلود»امري ناپسند است كه عرياني مقاصد اصلي اش از پيش هويداست.
 
درخصوص تهديد به افشاگري اين روزنامه هم اين پرسش مطرح است كه آقاياني كه در لحظات مشابه، از هيچ خط و ربطي براي تحقير كردن و كنايه زدن به دستگاه هاي فرهنگي فروگذار نمي كنند، اگر موارد ديگري براي افشاگري داشته باشند، حتي ثانيه اي معطّل مي كنند؟ پس تكليف تهديد به افشاگري آنها نيز از پيش معلوم است.
 
به راستي چرا اين نشريه از ابتداي انتشارش تاكنون به هرطريق ممكن سعي مي كند اختلافات و جناح بندي هاي رايج سياسي و رسانه اي در پايتخت را در نسخه اي كوچك تر ، به قامت مازندران بپيچد؟ پايتخت نيز از اين جنجال هاي رسانه اي و جناح بندي مطبوعاتي كلافه است.

به آقايان «ويژه» نويس دراين نشريه توصيه مي شود نگاهي به مطلبي كه طي ماه هاي اخير در خصوص بدعت در دين در روزنامه شان نوشته اند بيندازند كه در آنجا به بهانه ي معرّفي خرافه پرستي در اقوام و ملل مختلف به "ژاپن" رسيدند و در يك پارگراف طولاني در خصوص (...)پرستي و ملزوماتش به زباني فصيح همّت گماشتند!
 
3- همگان بايد نسبت به توسعه ي فرهنگ و هنر و مطبوعات و رسانه ي استان حرف داشته باشيم. اما نه حرف اضافه.


  • خنده نزن كسونه ...پاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 1 دی 1391-0:0

    ... اين نوشته ها فقط منافع مالي دارد... چرا اينها را فاش نمي كني ؟ افشين خان تو ديگه از تعهد حرف نزن...

    • جمعه 1 دی 1391-0:0

      افشین خان لطف کن در حوزه تخصصی خودتون دنبال حاشیه باشید بعدش مدیرکل نیازی به افراد ... چون شما نداره .ایشان چهره ای شناخته شده هستند و به هیچ وجه هم از انتقاد پروایی ندارن و اگر صلاح به پاسخ دادن به هر نشریه داشتند ،هم واعظ و ناطق تر از شما در این امر بودند و شاید هم دیدید وقتی روابط عمومی ارشاد به صلاحدید مدیر با تدبیر و رسانه ای اش جوابیه نداد به شما برخورد و می خواهی اوقات بیکاری همیشگیت جای (...) بشینی و کمک حال فرهنگ بشی .فقط هم جای شما تواین سازمان کمه هر جند کلا تو ارشاد اصلا نمیری و منافعه ای هم اونجا نداری!!! چون شما کلا به دنبال فرهنگ هستی نه پول!!!!!

      • جمعه 1 دی 1391-0:0

        وای به حال دین فروشان به نرخ روز نون خور؟؟؟!!!وبد به حال خریدار منفعل که از این ها برای مدح خود سود می برد !!!؟؟؟امان از مدیریت غافل و پیاده ارشاد

        • یک مطبوعاتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
          پنجشنبه 30 آذر 1391-0:0

          در جواب آن عزیز بگوییم که دلتان برای خودت بسوزد زیرا خبرنگاران روزنامه وارش نیازی به دلسوزی کسی ندارند بالاخره زمستان می رود و سیاهی به ذغال می ماند. برایم خیلی خنده دار است که این روزنامه را از نظر مطبوعاتی بی کلاس می دانید آخر یک نشریه با کلاس تر از آن در استان سراغ دارید معرفی کنید همه شماه در یک سطح هستید . برای همه شما پول و در آمد اقتصادی در اولویت است پس لازم نیست برای ماهایی که سالها در این استان قلم می زنیم ژست بگیرید و حرف از حرفه ای بودن خود بزنید.

          • پنجشنبه 30 آذر 1391-0:0

            آهان وارش دروغ پرداز نبود؟چی چی پرداز بود؟میشه بفرمایید؟!م0ب خبرنگار
            من یکی خوشحالم وارش بسته نشد نه بخاطر بچه هایی که بیکار شدن بخاطر افاده ها و تکبر مدیر مسوولش

            • پنجشنبه 30 آذر 1391-0:0

              یادداشت آقای رشیدی نقد دقیق، منصفانه و جالبی بود بر مبنای تحلیل ایشان می توان برای جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه، چندین برنامه کاربردی تعریف و اجرا شود.

              • م.ب /خبرنگارپاسخ به این دیدگاه 0 0
                چهارشنبه 29 آذر 1391-0:0

                عزیزم
                شما زیاد دلخور نشو
                آن نشریه محلی در ستون ویژه خود بابی به نام دروغ نویسی باز کرده که در واقع می تونیم بگیم حافظ منافع نشریه سراسری کاف در استان هستش
                من نمی دونم مدیر مسئول این نشریه محلی این همه دروغ رو چطوری کنار هم می بافه و به خورد مردم میده ولله
                دلم برای خبرنگاراش می سوزه که فکر می کنن چه نشریه وزینی رو ساپورت خبری می کنن
                حالا جالب اونجاست که 90 درصد خانندگان این نشریه رو فقط ... که هر روز سهیمه نیز دارن تشکیل می دن
                وای به حال مردم ما

                • چهارشنبه 29 آذر 1391-0:0

                  واقعا مدیرکل یک مجموعه‌ای مانند ارشاد نباید به وضعیت نشریات نظارت کند و نسبت به اشتباهات فاحش هشدار دهد و یا از یک نشریه به اندازه حرفه‌ای بودن یا نبودنش حمایت کند.. وقتی عکس آقای مدیرکل به اندازه نصف صفحه در صفحه نخست این روزنامه چاپ می شود خوب بود ولی حالا می گویید نه مدیر کل چه بداند...وقتی مدیرکل نسبت به شرایط خبرنگاران بی تفاوت است باید دسته گلی به این صورت آب داده شود.. ایشان فقط رانت مدیران مسئول را می دهند تا علیه اداره کل چیزی ننویسد وقتی هم کسی اعتراضی می کند یا سهمیه و یارانه کاغذاش را قطع می کنند یا افرادی را استخدام می کنند تا برایش مداحی کند

                  • چهارشنبه 29 آذر 1391-0:0

                    واقعا جالب است.. زمانی که روزنامه حرف خبر سفر مدیران مازندرانی به ترکیه را نوشت همه آقایان جوابیه های دستگاه ها را درشت درشت چاپ کردند و برایشان فاکتور زدند تا از اجر کردن نان همکارشان برایشان نانی درست شود حالا چطور شده که از اشتباه یک نشریه غیرحرفه ای که از اصول روزنامه نگاری چیزی نداشت اینگونه دفاع می کنید... متاسفم به ما هایی که قلممان را به مفت می فروشیم

                    • چهارشنبه 29 آذر 1391-0:0


                      ضمن عرض سلام 1-باید عرض کنم ازمجموعه مطبوعاتمازندران به تعداد انگشتان یک دست حرفه ای نیستند شکی در آن نیست که خود ماجرای مفصل دارد.... 2- تردیدی نداریم که نظارت امری مشخص ،و در حوزه مطبوعات دیدبانش وزارت ارشاد است یعنی وظیفه ذاتی ،اگرچه حضورفیزیکی یکی موارد نظارتی است ولی باید دانست ، که مدیریت نظارت امر مهم وقطعی است که متاسفانه در همه جا خصوصا ارشاد که خیلی پیاده است ومجموعه پیاده ، مدیریت نظارتی قوی می خواهد که متاسفانه باحضورمجموعه فعلی مدیران که هیچ از الفبای مدیریت نمی دانستند ونمی دانند،که دور فراوان خوردندومی خورند وافراد چاپلوس همچون مگس فرا می رسند ونظرات یک من ودوغازمی دهند .!بله اگر روزنامه وارش دراشتباهات ... قبلی تذکر جدی می گرفت امروز به ساحت امام ومقدسات توهین نمی کرد وامروز مثل افشینی نمی آمد بنویسداشتباه سهوی بوده وعذرخواهی کرده یا آقای مدیرکل دردفتر روزنامه حضور یابد واز نیت آنان خبرنداشته که این عذر بدتر از گناه است .(این ذم است ونه مدح وجانبداری که نهایت انفعال مدیرفوق را می رساند ....).واقعا توهین به امام ومردم شریف آن هم از زبان یک ... هزینه اش یک عذرخواهی خشک وخالی است .... چه کنیم شهر بی کلانتر وغافل و.... همه اهل معامله....

                      • یک فرهنگیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        چهارشنبه 29 آذر 1391-0:0

                        کاش این قدر از علی و از مکتب شیعه علی حرف می زدیم به جای فقط و فقط حرف زدن کمی به آن عمل می کردیم حضرت علی (ع) بعد از ضربت خوردن به دست ابن ملجم از پیروانش خواست اگر چه از روی کینه و دشمنی این کار را کرده بود قاتلش را ببخشند در حالی که ذره ای از این گذشتها را نداریم چقدر بزرگ هستند ائمه و اطهار ما من مطمئنم اگر امام هم زنده و حاضر بودهرگز این روزنامه را متهم نمی کرد چرا که خطا سهوی بود و انسان هم جایز الخطا می باشد گذشت امام ما بیشتر از اینها بود چرا آن کسانی که پیرو انقلاب و اسلام هستند کمی مطالعه در کتاب های حضرت امام (ره) نمی کنند من به عنوان یک شهروند از مسئولین خواهش می کنم خط و مشی امام عزیرمان را در جامعه پیاده کنند

                        • سه شنبه 28 آذر 1391-0:0

                          آقای افشین خان .باز مگه مدیر کل بهت قول پول و پله داده که سپرش شدی .؟بابا بس کن این کارها زشته برادر .نون بازوت رو بخور نه اینکه پشت در این مدیر و اون مدیر دنبال منفعت شخصی برای خودت می گردی .دوره این کارها تموم شده .از خودت یه چهره درست بساز افشین آقا .

                          • سه شنبه 28 آذر 1391-0:0


                            گاف اولین شماره ... هنوز یادمان نرفته :آمدیم تا ارزشهای سی ساله را درو کنیم.

                            • یک مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                              سه شنبه 28 آذر 1391-0:0

                              ما این همه تحلیلگر در مازندران داشتیم و خودمان بی خبر بودیم وارش به همه چشم بصیرت بخشید . تورو خدا دست از سر وارش بردارید اینقدر فضا را متشنج نکنید. همه شما میدانید که این خطا اشتباه سهوی بوده پس چرا میخواهید موضوع را کش دهید فقط بخاطر اینکه چند روز سهم آگاهی این روزنامه را بقاپید خدا از شما نگذرد که میخواهید نان چندین کارکن و خبرنگار این نشریه را فقط بخاطر حرص و طمع خودتان آجر کنید . خدا از نیت شما آگاه است دور از اخلاق است که بخواهید از آب گل آلود ماهی بگیرید سعی کنید رقابت سالم داشته باشید.


                              ©2013 APG.ir